Občine se izziva naraščajočih izdatkov za šolske prevoze lotevajo na več načinov, mnoge so se s tem spoprijele same in prevoze s kombiji vsaj deloma organizirajo same oz. v sodelovanju s šolami in njihovimi zaposlenimi, velikokrat je to hišnik. Foto: BoBo

Šolski prevozi osnovnošolcev so v pristojnosti občin, za vse občine pa to predstavlja velik finančni zalogaj in tudi organizacijski izziv, še posebej za podeželske občine z razpršenimi poselitvami. Regresiranje šolskih prevozov občine vsako leto stane skupno nekaj deset milijonov evrov, izdatki pa iz leta v leto naraščajo, čeprav se obseg prevozov večinoma sploh ne spreminja.

V letih 2020 in 2021 je bil zaradi vpliva epidemije znesek regresiranja šolskih prevozov nekoliko nižji kot v predhodnih dveh letih, nato pa od leta 2022 dalje spet narašča. Skupno so občine leta 2022 za šolske prevoze namenile 45,7 milijona evrov, leto pozneje 57,1 milijona evrov, lani pa že 64,4 milijona evrov.

Letos bi za prevoze občine lahko namenile kar 82 milijonov evrov

Lanski znesek je bil letos že doslej presežen. V prvih sedmih mesecih letos je izdatek za ta namen namreč znašal 65,6 milijona evrov, projekcije za celotno letošnje leto pa so se ustavile pri skupno 82 milijonih evrov za šolske prevoze, kažejo izračuni, ki jih je na podlagi podatkov Skupnosti občin Slovenije pripravil predavatelj na mariborski fakulteti za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo ter župan Občine Podlehnik Sebastian Toplak.

Opravil je tudi izračun, koliko sredstev na prebivalca posamezna občina nameni za šolske prevoze, in pri tem ugotovil velike razlike. Najvišji je strošek na občana v občini Solčava, kjer ta strošek znaša 230 evrov na občana.

Sledita občini Osilnica in Podlehnik s po 121 evri na občana. Na drugem koncu lestvice pa so občine Bohinj, Bled in Celje, ki za šolske prevoze, preračunano na občana, namenijo 0,2 oz. 0,1 evra na občana. V mariborski občini je strošek na občana 2,3 evra, v ljubljanski pa 14,5 evra, kažejo podatki, ki jih je posredoval Toplak.

Med razlogi za visoke izdatke tudi cene energentov

Razlogov za tako visoke izdatke občin za šolske prevoze je več, pravi. Zagotovo na to vpliva nedelovanje oz. nenormalno delovanje tržnega mehanizma. "Vemo, da imamo dva prevladujoča prevoznika pri medkrajevnih linijskih prevozih, ki v veliki meri obvladata tudi razpise občin, ki so vezani na šolske prevoze. Vemo, da je ogromno razpisov, ki se končajo samo z eno oddano ponudbo. Konkurenca pač na tem področju ne deluje," je dejal Toplak.

Dodal je še, da zagotovo na regresiranje prevozov vplivajo cene energentov, in poudaril tudi učinek dejstva, da je država pri podelitvi koncesij precej povečala količino prevoženih kilometrov in sta oba prevoznika, torej Arriva in Nomago, imela precejšnje težave zagotavljati prevozna sredstva in kadre, to pa se je po Toplakovih ocenah delno preslikalo tudi na šolske prevoze.

Nekatere občine organizirajo prevoze same v sodelovanju s svojimi zaposlenimi

Občine se izziva naraščajočih izdatkov za šolske prevoze lotevajo na več načinov, mnoge so se s tem spoprijele same in prevoze s kombiji vsaj deloma organizirajo same oz. v sodelovanju s šolami in njihovimi zaposlenimi, velikokrat je to hišnik.

Za spremembo se je odločila tudi Občina Podlehnik, ki je za prihajajoče šolsko leto z razpisom iskala izvajalca samo za dve liniji prevozov, kjer je večje število otrok, izbrana je bila Arriva.
Preostalo polovico prevozov pa je občina oblikovala tako, da jih je možno opravljati z manjšim kombijem. Za sofinanciranje nakupa kombija je bila občina tudi uspešna na razpisu okoljskega ministrstva, glede same organizacije prevozov pa je izračunala, da ji takšna organizacija šolskih prevozov na letni ravni prinaša 40-odstotni prihranek.

Tudi Občina Radlje ob Dravi, ki je na lestvici izračunanih tovrstnih stroškov na občana na 8. mestu z 88 evri za šolske prevoze na občana, bo šolske prevoze od 1. septembra letos vključila v na novo zasnovan sistem lokalnega potniškega prometa Fura Radlje. V ta sistem je občina zajela še za občane brezplačen javni prevoz po občini in prevoze na poziv.

V Radovljici jim je stroške uspelo znižati na podlagi nove organizacije šolskih prevozov. Foto: MMC RTV SLO/MMC

Na Gorenjskem uspeli urediti težave s šolskimi prevozi

Na Jesenicah so se lani poleti zaradi poteka koncesijskih pogodb spopadli z velikimi težavami pri zagotavljanju avtobusnih prevozov. Zaradi visokih podražitev in nesoglasij s koncesionarjem je občina začasno ostala brez mestnega potniškega prometa, problematično pa je bilo tudi zagotavljanje zadostnih sredstev za izvedbo šolskih prevozov.

Visoke podražitve avtobusnih prevozov so lani osupnile tudi župane nekaterih drugih gorenjskih občin, ki so bile prav tako kot Jesenice primorane v prilagoditve ali celo okrnitve prevozov. Letos so, kot so pojasnili župani, cene vendarle nižje. To je povezano tudi z reorganizacijo prevozov in prenosom dela šolskih prevozov na redne linije.

"Glede na vso kalvarijo, ki smo je bili lani deležni tako z mestnim potniškim prometom kot s šolskimi prevozi, je letos slika veliko boljša," je povedal jeseniški župan Peter Bohinec. Pojasnil je, da so pri koncesionarju uspeli doseči popust, tako so v sistem šolskih prevozov lahko z novim šolskim letom znova vključili tudi peti sklop, torej povezavo s Hrušico, ki so jo bili lani zaradi stroškov primorani izpustiti.

"Šole in starše smo že obvestili, da bodo s 1. septembrom znova vzpostavljeni vsi sklopi šolskih prevozov, tako kot so bili v predlanskem letu. Tako bo tudi Hrušica povezana z Osnovno šolo Toneta Čufarja Jesenice in veseli me, da bomo povzročali manj sivih las staršem iz tega dela Jesenic," je poudaril župan.

Učenci Osnovne šole Poldeta Stražišarja bodo kot doslej uporabljali javni prevoz, za tiste učence, ki se ne morejo voziti z avtobusom, pa bo zagotovljen prevoz s šolskim kombijem. Kot je povedal Bohinec, je dogovorjena cena za novo šolsko leto kljub vrnitvi petega sklopa za četrtino nižja od lanske. O nižjih cenah prevozov pa poročajo tudi iz drugih občin.

V Radovljici uspeli znižati stroške na podlagi nove organizacije prevozov

V Radovljici jim je stroške uspelo znižati na podlagi nove organizacije šolskih prevozov. Kot je pojasnila direktorica radovljiške občinske uprave Alenka Langus, je občinska uprava glede na prejšnje šolsko leto skupaj z vodstvom radovljiških osnovnih šol pristopila k racionalizaciji šolskih prevozov, tako da se bo del prevozov pokril z rednimi avtobusnimi linijami, pri čemer bodo učenci dobili letne vozovnice. Nekaj več prevozov bodo opravile tudi šole s šolskimi kombiji, zaradi česar se bo na šolah povečalo število nekaterih zaposlitev.

Posebne linijske prevoze bosta v šolskih letih od 2025/2026 do 2028/2029 po skupni ponudbi izvajali družbi Arriva in Luka PGT. Občina je ponudnika izbrala prek javnega naročila. Pogodba za novo šolsko znaša 250.000 evrov, ocena stroškov vozovnic za redne linije pa je 170.000 evrov. Skupaj je tako ocenjeni strošek prevozov za novo šolsko leto 420.000 evrov, medtem ko je strošek prevozov v prejšnjem šolskem letu znašal 1,23 milijona evrov.

Zaradi lanskih visokih cen so se za reorganizacijo prevozov odločili tudi v Bohinju. "Precej šolskih prevozov smo dali na medkrajevni linijski promet in otrokom kupili letne vozovnice za redne avtobuse. Zato bo potrebno precej manj samih šolskih prevozov," je povedal bohinjski župan Jože Sodja. Tako naj bi, kot je dodal, letno privarčevali okoli 200.000 evrov.

Z novo ureditvijo šolskih prevozov je zadovoljen tudi kranjski župan Matjaž Rakovec. Tudi v Kranju bodo v dogovoru s koncesionarjem šolske prevoze kombinirali z rednimi linijami, in sicer mestnega prometa. Nekateri otroci pa bodo uporabljali avtobuse na medkrajevnih linijah, za katere bodo ob začetku šolskega leta prejeli vozovnice.

Ponekod v Posavju precejšnja podražitev

V Posavju pa je slika precej drugačna, je za Radio Slovenija poročala radijska dopisnica Suzana Vahtarič. Primer Sevnice: lani so za prevoze namenili 1,1 milijona evrov, letos po izboru izvajalca za dve šolski leti po 1,425 milijona na leto. Linije na območju občine, razen ene, obvladuje Nomago - in podobno je v drugih občinah. Manevrskega prostora za pogajanja je malo, podvrženi so zakonu o javnem naročanju. "Praviloma se prijavi en ponudnik, monopolist, ki potem te šolske prevoze izvaja s podizvajalci, ki bi se na razpis lahko prijavili neposredno tudi sami," pojasnjuje sevniški župan Srečko Ocvirk.

"Od Nomaga je prišla ponudba, da se cene dvignejo za 40 odstotkov. Ker smo imeli dvoletno pogodbo, smo imeli v prejšnji pogodbi že aneks, da se cene naj ne bi dvignile za več kot 30 odstotkov, tako da smo pršili do zaključka o dvigu za 29 odstotkov," pa je izkušnja župana Kostanjevice na Krki Roberta Zagorca.