Suzana Čopi Stanišič meni, da pesmi, ki se dotikajo tem, kot so pomoč prijateljem, skrb za družino ali ljubezen do živali, učijo otroke empatije in razumevanja čustev drugih. Foto: Suzana Čopi Stanišič, osebni arhiv

Glasba za otroke je zelo poučna na različne načine, tako na področju motorike, čustvene inteligence kot spoznavanja sveta živali, ljudi, planeta in sploh vsega, kar nas obdaja.

O tem, kakšna je kakovostna glasba za otroke, katere prvine naj bi vsebovala, kako naj bi se otroci z glasbo učili "šolsko snov" in kako jo otroci doživljajo v vsakdanjem življenju, pri pouku, v šoli, na nastopih, in kako jo vključujejo v svoje življenje, smo se pogovarjali z glasbeno pedagoginjo in učiteljico glasbenega pouka v Osnovni šoli Šmarje pri Kopru Suzano Čopi Stanišič.

Profesorica glasbe se je dojemanja prvin glasbe za otroke lotila zelo analitično, ustvarjanje glasbe za otroke pa je zelo kompleksno, saj je treba pomisliti na različne zorne kote in "učenje otrokove zavesti, čustev ter sveta".

Kaj se priporoča v sami sestavi glasbe za otroke – kakšno naj bi bilo besedilo oz. glasba?

Pri sestavi glasbe za otroke je najpomembnejše, da se besedilo in glasba prilagodita njihovim razvojnim potrebam ter spodbudita učenje in čustveni razvoj. Pomembno je, da besedila in melodije ne le zabavajo, ampak spodbujajo otrokov razvoj na različnih področjih: jezikovnem, socialnem, čustvenem in ustvarjalnem. Glasba naj bo prijetna, preprosta, interaktivna, izobraževalna in naj vsebuje sporočila, ki otrokom pomagajo pri razumevanju sveta in razvijanju pozitivnih vrednot.

Petje v pevskem zboru je oblika doživljanja glasbe na zelo interaktiven način, saj otroci pri tem zelo sodelujejo. Foto: Radio Prvi/Adrian Pregelj

Besedila naj bodo preprosta in jezikovno razumljiva, vsebujejo naj edukativne (vzgojne) vsebine, spodbujajo naj pozitivne vrednote, kot so ljubezen, prijateljstvo, sodelovanje, spoštovanje drugih, saj takšna sporočila pozitivno vplivajo na otrokov socialni in čustveni razvoj. Če so besedila povezana z vsakdanjim življenjem, se otroci v njih prepoznajo in si jih tudi lažje zapomnijo.

Glasba je lahko povezana tudi z gibanjem. Glasba, ki spodbuja ples ali vključuje gibanje, kot so ploskanje, topotanje, premikanje rok, pomaga otrokom pri razvoju motoričnih sposobnosti.
Glasba, ki izraža različna čustva, kot so veselje, žalost, jeza, pomaga otrokom pri prepoznavanju in izražanju lastnih čustev ter razvijanju empatije do drugih. Izražanje različnih čustev naj bo podprto z dinamičnimi spremembami in spremembami tempa.

Kakšen vzgojno-izobraževalni pomen naj bi bil v glasbi, tako v besedilih kot melodiji, za otroke? Katere "vzgojne prijeme" ima kakovostna glasba za otroke?

Kakovostna glasba za otroke združuje zabavo z vzgojnimi in izobraževalnimi cilji. Ponuja priložnost za učenje in razvoj v mnogo smereh, od jezikovnega in kognitivnega razvoja do čustvene in socialne inteligence. Tako besedila kot melodije v glasbi za otroke naj bodo zasnovani tako, da spodbujajo interaktivnost, kreativnost (ustvarjalnost), sodelovanje ter pozitivne vrednote, ki bodo otrokom pomagale postati odgovorni, empatični in ustvarjalni posamezniki.

Besedila pesmi za otroke spodbujajo in razvijajo otrokovo empatijo ter tudi spoznavanje sveta. Foto: Radio Prvi/Adrian Pregelj

Kaj pa (vzgojne) vrednote, ki jih prinaša kakovostna glasba za otroke?

Spoštovanje drugih – glasba otroke nauči, kako spoštovati in ceniti različnost, tako v smislu ljudi kot v smislu narave in okolja.
Pomembnost timskega dela – z vključevanjem pesmi, ki spodbujajo sodelovanje, otroci razvijajo veščine timskega dela in učenje, kako delati skupaj, da dosežejo skupni cilj.
Empatija in skrb za druge – pesmi, ki se dotikajo tem, kot so pomoč prijateljem, skrb za družino ali ljubezen do živali, učijo otroke empatije in razumevanje čustev drugih.

Lahko glasba tudi "vzgaja" in pripomore h gibanju, včasih so nasveti namreč del besedil?

Ena ključnih značilnosti kakovostne glasbe za otroke je njena interaktivnost. Pesmi pogosto vključujejo preproste naloge, kot so ponavljanje besed ali zvokov, ploskanje, tapkanje po telesu ali plesanje. To omogoča otrokom, da se aktivno vključijo v glasbo, kar spodbuja razvoj njihove pozornosti, koordinacije in socialnih veščin. Interaktivne pesmi omogočajo otrokom, da postanejo del glasbenega ustvarjanja, kar jih spodbuja k raziskovanju ustvarjalnih sposobnosti.

Veliko skrbno izbrane glasbe za otroke najdete tudi na ZKP RTV Slovenija.

Glasba za otroke pogosto vključuje elemente igre in domišljije, kar spodbuja njihovo kreativnost. Pesmi, ki vključujejo domišljijske like, omogočajo otrokom, da raziskujejo fantastične svetove, razvijajo domišljijo in ustvarjalnost.
Glasba, ki spodbuja preprosto gibanje, je še posebej koristna za razvoj motoričnih sposobnosti. Tako otroci razvijajo svojo telesno usklajenost, hkrati pa se učijo, kako usklajevati gibanje z glasbo in ritmom.

Veliko otroških pesmi vključuje elemente, ki spodbujajo sodelovanje (petje v zboru, igranje v skupini, izmenjava vlog …). S tem se otroci učijo deliti prostor z drugimi, poslušati in upoštevati druge, kar pripomore k njihovemu socialnemu razvoju in izboljšanju sposobnosti sodelovanja.

Pomembno je, da je glasba dostopna, primerna za starost in da vsebuje vsebine, ki podpirajo izobraževalne in vzgojne cilje.

Kakšen je vzgojno-izobraževalni pomen glasbe po mnenju Suzane Čopi Stanišič?
Besedila pesmi pogosto vsebujejo preproste stavke, ponavljajoče se besede in zvočne igre, ki pripomorejo k učenju novih besed, izboljšanju izgovarjave in razumevanju jezika.

Kakovostna glasba za otroke pogosto vsebuje besedila, ki otroke učijo pozitivnih vrednot, kot so prijateljstvo, spoštovanje, ljubezen, poštenost, odgovornost in skrb za okolje. S tem razvijajo osnovna moralna načela in čustveno inteligenco.

Pesmi, ki otroke učijo o svetu, torej o naravi, živalih, številkah, črkah, letnih časih, spodbujajo kognitivni razvoj in širjenje znanja. Takšna glasba pogosto vključuje tudi izobraževalne vsebine, ki otrokom pomagajo razumeti in prepoznavati svet okoli sebe na zabaven in interaktiven način.

Z glasbo razvijajo čustveno inteligenco. Glasba otrokom pomaga prepoznati, razumeti in izražati različna čustva. Slišanje glasbe, ki izraža veselje, jezo, strah ali žalost, otrokom pomaga razviti empatijo in sposobnost obvladovanja svojih občutkov.