Novost je tudi, da se namesto petih tri delovne dni pred koncem ocenjevalnega obdobja znanje učenca ne sme več ocenjevati s pisnim preizkusom, razen v primeru ponavljanja pisnega ocenjevanja. Foto: BoBo

Vsebina novega pravilnika o ocenjevanju znanja in napredovanju učencev v osnovni šoli sledi spremembam zakona o osnovni šoli in spremembam učnih načrtov ter drugih novosti, ki bodo prispevale k dvigu kakovosti vzgojno-izobraževalnega procesa v osnovni šoli.

Pravilnik ukinja koncept preverjanja znanja, ki se je v praksi do zdaj izvajal predvsem v obliki poizkusnih pisnih preizkusov znanja. Preverjanje znanja se odslej krepi kot redni del učnega procesa.

Novi načini ocenjevanja znanja

Med bolj izstopajočimi posodobitvami pravilnika je razširitev nabora različnih načinov ocenjevanja znanja. Pravilnik tako vsebuje omejitev, da večina ocen pri določenem predmetu ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih preizkusov znanja. Opredeljuje se tudi možnost pridobivanja ocene z raznolikimi načini ocenjevanja – kombinacija različnih načinov ocenjevanja za pridobivanje ene ocene. To v praksi pomeni, da bo obremenitev učencev med šolskim letom enakomerneje razporejena.

Pravilnik prav tako uvaja možnost pridobivanja ocene na osnovi medpredmetnega izvajanja dejavnosti, kar pomeni, da lahko učenec za posamezni izdelek oziroma dejavnost pridobi ocene pri več predmetih.

Sprememba minimalnega števila ocen

Novi pravilnik znižuje minimalno število ocen. Pri predmetih, ki se izvajajo največ dve uri pouka tedensko, sta od zdaj obvezno pridobljeni minimalno dve, ne več tri ocene, pri predmetih, ki se izvajajo več kot dve uri tedensko, pa ne več minimalno šest, temveč minimalno štiri pridobljene ocene.

Pravilnik ohranja omejitev, da se lahko tedensko pišeta zgolj dva pisna preizkusa znanja, uvaja pa omejitev, da se na dan, ko učenci pišejo pisni preizkus znanja, učencev ne sme ocenjevati ustno pri drugih predmetih, lahko pa se na isti dan ocenjujejo preostali izdelki (likovni, tehnični idr.) ter nastopi in dejavnosti.

Novost je tudi, da se namesto petih tri delovne dni pred koncem ocenjevalnega obdobja znanje učenca ne sme več ocenjevati s pisnim preizkusom, razen v primeru ponavljanja pisnega ocenjevanja. Novost je tudi, da se ocenjevanje pisnih preizkusov znanja ponovi, ko je polovica ali več učencev oddelka ali učne skupine ocenjena negativno – do zdaj je za ponavljanje zadostovala tretjina negativnih ocen.

Zaključna ocena in napredovanje

"V novi različici pravilnika je bolj jasno opredeljeno, da je učitelj avtonomen pri oblikovanju zaključne ocene določenega predmeta, ki ne predstavlja nujno aritmetične sredine vseh pridobljenih ocen," so zapisali na ministrstvu. Avtonomnost učitelja pri ocenjevanju je tako poudarjena kot eno izmed temeljnih načel ocenjevanja.