Vzpon umetne inteligence je silovit. Foto: AP

Pri osnovnošolcih, starih med 12 in 15 let, je orodja UI-ja že uporabljalo 88-odstotkov vprašanih, pri srednješolcih, starih med 15 in 19 let, pa je uporabnikov UI-ja kar 92 odstotkov najstnikov, ki so sodelovali v raziskavi.

Najpogosteje uporabljajo ChatGPT, ki ga uporablja večina, ter MyAI, ki ga uporablja približno polovica vprašanih, je pokazala anketa, ki jo je letos spomladi izvedla točka ozaveščanja o varni uporabi interneta Safe.si, ki deluje v okviru Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani.

Anketa je pokazala tudi, da so srednješolci intenzivnejši uporabniki UI-ja, saj jih skoraj polovica tistih, ki UI uporabljajo, to naredi večkrat na teden ali vsak dan. Med osnovnošolskimi najstniki, ki uporabljajo UI, pa je tako intenzivnih uporabnikov tretjina.

Med tako pogostimi uporabniki pa 68 odstotkov osnovnošolcev in 88 odstotkov srednješolcev ocenjuje, da orodja uporabljajo manj kot pol ure dnevno. Med osnovnošolci je trikrat več takih, ki UI uporabljajo več kot eno uro na dan, in sicer 16 odstotkov, v primerjavi s 5 odstotki srednješolcev.

Najpogostejša uporaba za šolsko delo

Največ uporabnikov orodij UI-ja ta uporablja kot pomoč pri šolskem delu, in sicer 75 odstotkov osnovnošolcev tretjega triletja in 89 odstotkov srednješolcev.

Za zabavo orodja UI-ja uporablja dvakrat več osnovnošolskih (27 odstotkov) kot srednješolskih (15 odstotkov) uporabnikov in za preganjanje dolgčasa (18 odstotkov OŠ in 10 odstotkov SŠ).

Ker osnovnošolci ta orodja pogosteje uporabljajo za zabavo in preganjanje dolgčasa, jih posledično tudi pogosteje uporabljajo več ur na dan v primerjavi s srednješolci, so na Safe.si zapisali v soporčilu za javnost.

Zloraba UI-ja med mladimi

Le petina najstnikov se zaveda, da uporaba orodij generativne umetne inteligence ni dovoljena mlajšim od 13 let in da morajo mlajši od 18 let za uporabo pridobiti dovoljenje staršev, je še pokazala anketa.

Žrtev nasilja, izvedenega z UI-jem, je bilo že 16 odstotkov anketiranih osnovnošolcev in 15 odstotkov srednješolcev. Najpogostejši obliki spletnega nasilja sta bili ustvarjanje lažnih posnetkov s podobo žrtve in izdelava lažnega profila (kraja identitete).

Da so bili žrtve izdelave golih oz. pornografskih posnetkov, je poročalo tri odstotke vprašanih.
Med uporabniki UI-ja jo je 8 odstotkov osnovnošolskih najstnikov in 5 odstotkov srednješolcev že uporabilo z namenom škodovanja drugim, je še razvidno iz ankete.

Kaj skrbi šolarje?

Kar 62 odstotkov vprašanih osnovnošolskih uporabnikov UI-ja in 64 odstotkov srednješolskih meni, da znajo z UI-jem komunicirati tako, da dobijo natančne odgovore. Glede dobljenih rezultatov pa so pogosto zelo nekritični. Velik delež osnovnošolcev (39 odstotkov) namreč ocenjuje, da so vedno pridobili uporabne rezultate. Pri srednješolskih uporabnikih je ta delež še večji, znaša 52 odstotkov.

Osnovnošolske uporabnike najbolj (52 odstotkov) skrbi zaščita njihove zasebnosti oziroma podatkov, ki jih vnašajo v orodja generativne umetne inteligence. Osnovnošolce skrbi tudi, da se bomo ljudje preveč zanašali na umetno inteligenco (48 odstotkov). Na tretjem mestu pa je strah, da bo zavladala ljudem in svetu (44 odstotkov).

Pri srednješolcih so skrbi nekoliko drugačne. Na prvem mestu je zaskrbljenost, da se bomo ljudje preveč zanašali na umetno inteligenco (53 odstotkov), sledita pa skrb, da bo umetna inteligenca nadomestila ljudi na različnih delovnih mestih (49 odstotkov) in šele nato skrb za zaščito zasebnosti in podatkov, ki jih vnesejo v ta orodja (46 odstotkov). Da bi umetna inteligenca zavladala svetu in ljudem, skrbi 40 odstotkov anketiranih srednješolcev.

Najmanj pa oboje skrbi možnost uporabe UI-ja za goljufanje v šoli – to kot skrb navaja tretjina osnovnošolcev in četrtina srednješolcev, še pravijo avtorji raziskave.

Safe.si: Mlade je treba glede uporabe izobraževati

Anketa je pokazala, da najstniki aktivno uporabljajo orodja generativne umetne inteligence, pri tem pa se pogosto ne zavedajo dovolj tveganj, ki jih takšna uporaba prinaša. Nakazuje se tudi, da so ranljivejši tisti najstniki, ki se k umetni inteligenci zatekajo zaradi osamljenosti, za preganjanje dolgčasa in kot k prijateljici. Na Safe.si opozarjajo, da je nujno mlade osveščati o možnih tveganjih ter jih učiti, kako ta orodja varno in odgovorno uporabljati. Prav tako je pomembno, da se naučijo kritično presojati rezultate, ki jih umetna inteligenca generira, so sklenili sporočilo za javnost.

Anketa je potekala od februarja do aprila 2025. Skupno je med osnovnošolci anketo izpolnilo 594 učenk in učencev tretjega triletja v starosti od 12 do 15 let, med srednješolci pa 632 dijakinj in dijakov v starosti od 15 do 19 let.