Razlike v znanju med učenci iz različnih držav poglabljajo učni načrti. Foto: MMC RTV SLO

Slovenski petošolci so med sodelujočimi državami v ponovljeni mednarodni raziskavi TIMSS pokazali najbolj izrazito izboljšanje znanja matematike in naravoslovja. Tako kot četrtošolci so tudi učenci petih razredov v prvotni raziskavi pred dvema letoma pri matematiki in naravoslovju resda dosegli rezultat nad mednarodnim povprečjem, a so se takrat na omenjenih področjih spustili na raven iz leta 2011.

Strokovnjaki razloge za skok petošolcev v znanju predvsem matematike pripisujejo temu, da se učenci določene snovi učijo pozneje kot večina njihovih vrstnikov po svetu – na primer računanja ulomkov in decimalnih števil. Zato se postavlja vprašanje, ali bo po prenovljenem učnem načrtu, ki bo začel veljati prihodnje šolsko leto, kaj drugače.

Kaj kaže rezultat 11-letnikov pri matematiki?

Koordinatorica raziskave TIMSS v Sloveniji Barbara Japelj Pavešič odgovarja, da so naši šolarji, ko so v šoli obravnavali določeno snov, to znanje pokazali v raziskavi, kar pomeni, da je pouk učinkovit. Pri nas se namreč učenci računanja z ulomki in decimalnimi števili ne učijo v 4., ampak šele v 6. razredu.

"Od 58 držav, ki so v raziskavi sodelovale v letu 2023, jih samo osem – med njimi tudi Slovenija – ne uči računanja z ulomki v 4. razredu. In ti otroci so v nalogah, ki so to zahtevale, popolnoma odpovedali, ker je to vsebina, ki se je ne morejo naučiti zunaj šole," je opozorila za Radio Slovenija.

Raziskava devetih držav: največja rast znanja matematike, naravoslovja v Sloveniji

Slovenska osnovna in srednja šola sta sredi kurikularne prenove. Prihodnje šolsko leto bodo učitelji v 1., 4. in 7. razredu začeli poučevati matematiko po prenovljenem učnem načrtu. Ali se bodo osnovnošolci po prenovljenem učnem načrtu matematike ulomkov in računanja z decimalnimi števili učili prej, tako kot se v veliki večini drugih držav?

"Zdaj v obstoječem učnem načrtu poučujemo računanje z ulomki in decimalnimi števili v 6. razredu, torej zdaj to poučujejo učitelji predmetnega pouka. S prenovo smo jih premaknili v 5. razred," je v Studiu ob 17.00 dejala koordinatorica predmetne kurikularne komisije za prenovo učnega načrta za matematiko na zavodu za šolstvo Mojco Suban.

Učitelji nad to potezo niso navdušeni. "Precej učiteljev je izrazilo skrb glede premika nekaterih vsebin v nižji razred z vidika kognitivnega razvoja učencev," je opozorila. Suban dodaja, da prenovljeni učni načrt za matematiko za osnovno šolo vsebuje tudi nove vsebine, kot sta matematična finančna pismenost in odnos do matematike.

Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje pa poudarjajo, da cilj prenove učnega načrta ni prilagajanje našega pouka le mednarodnim raziskavam znanja. Šola je tudi prostor socializacije, osebnega razvoja, skrbi za dobro počutje ter upoštevati je treba tudi kulturni prostor, v katerem deluje šola.

Več o rezultatih mednarodnih raziskav in prenovljenih učnih načrtih lahko prisluhnete v oddaji Studio ob 17.00. Vabljeni k poslušanju.

Se bodo osnovnošolci po prenovljenem učnem načrtu matematike ulomkov in računanja z decimalnimi števili učili prej?