Za otroke je po mnenju Inge Breznik pomembno tudi to, da so sami del glasbe, ki jo tudi izvajajo, ne samo poslušajo (na fotografiji Otroški pevski zbor RTV Slovenija). Foto: SOJ RTV SLO/Željko Stevanić

O tem, kako se sploh lotevati glasbe za otroke in kakšne prvine naj bi vsebovala, smo povprašali Inge Breznik, ki je zaposlena kot svetovalka za glasbeno umetnost na Zavodu RS za šolstvo. Dela s predšolskimi, osnovno- in srednješolskimi strokovnimi delavci, ki se strokovno ukvarjajo z glasbenimi dejavnostmi v okviru učenja in poučevanja glasbe ter pevskimi zbori. Leta 2023 je kot pedagoška svetovalka prejela tudi nagrado za izjemne dosežke na področju glasbenega šolstva.

"Otrokom se ponudi premišljen izbor glasbenih vsebin, ki imajo umetniško in sporočilno vrednost, ob upoštevanju stopnje otrokovega razvoja, njegovih zmožnosti in interesa. Pri izboru pesmi za petje smo, poleg prej opisanih meril, pozorni tudi na pevski obseg (ambitus), pri izboru poslušanih primerov pa na kakovost zvočnih posnetkov. Izvajanje, poslušanje in ustvarjanje glasbe omogočajo otrokom pridobivanje glasbenih izkušenj, razvijanje njihove glasbene sposobnosti, spretnosti in znanj ter vplivajo na izgrajevanje njihovega glasbenega okusa," na vprašanje, katera glasba se z vzgojno-izobraževalnih vidikov najbolj priporoča za otroke in katere vrednote naj bi vsebovala, odgovarja Inge Breznik.

Kako se vse to kaže v posamezni pesmi? Skladatelj mora torej precej poznati "otrokov svet" in razmišljanje na tisti njegovi "stopnji"?

Vsako glasbeno delo je odraz nekega časa in okolja, v katerem je nastalo. Tako se v njej zrcalijo tudi vrednote. Današnja glasbena industrija, ob pluralizaciji glasbenih zvrsti, žanrov in oblik, ponuja veliko vsebin, med njimi tudi neprimerne za otroke. Vsebina glasbenih del za otroke naj izhaja iz njihovega sveta, od domišljijskega do stvarnega, vezanega na družino, prijatelje in naravo, kjer se otrok počuti prijetno, varno in sproščeno.

Skrbno in strokovno izbrano glasbo za otroke, najdete tudi na ZKP RTV Slovenija.

Na kaj pa bi morali biti skladatelji, ki delajo glasbo za otroke, še posebej pozorni v današnjem času, ko je velika poplava vsebin različne kakovosti; in kako sploh ugotovimo, ali je določena glasba res primerna in zaželena pri otrocih?

Dobra praksa ustvarjanja del izhaja iz sodelovalnega odnosa med skladatelji in otroki. Skladatelj dobi naročilo z robnimi pogoji: npr. oblika, libreto/besedilo, glasovni obseg. Osnutek dela se preizkusi z otroki. Sledi povratna informacija skladatelju, ki delo prilagodi izvedbenim zmožnostim otrok. Veselje ob izvajanju tovrstnih del je mnogotero: otroci jih z užitkom izvajajo, poslušalci so navdušeni, skladatelj pa dobi nova naročila.

O značilnostih glasbe za otroke je Inge Breznik spregovorila tudi v Jutranjem programu Radia Slovenija, ob prejemu nagrade, oktobra 2023.

Inge Breznik - nagrajenka za izjemne dosežke v glasbenem šolstvu